Zuid Afrika dag 7
16 maart 2026 - Montagu, Zuid-Afrika
Vandaag is de grote dag en gaat de proloog van de Cape Epic van start. Het doel waar lang voor is getraind en wat al heel lang een droom was gaat vandaag dan eindelijk van start. We zijn inmiddels al een kleine week in Zuid Afrika en hopelijk voldoende gewent geraakt aan de hitte want de starttijd die we van de organisatie hebben gekregen is 11:06:20. Op dat moment zal het dus al lekker warm en zonnig zijn is de verwachting.
We waren al vroeg op deze dag omdat we ook nog even naar de start van Maarten wilde gaan kijken. Maarten komt ook uit Middelbeers dus die zijn we even gaan aanmoedigen. Snel even een paar foto’s gemaakt en daarna weer snel terug naar ons appartement om de laatste spullen in te pakken. Vandaag verhuizen we namelijk ook meteen naar Montagu waar de eerste echte etappe start van de Cape Epic. Nadat alles in de auto was ingepakt en het appartement leeg was is Stijn met de auto naar de start gereden bij Meerendal Wine Estate en Jeremy en Mark zijn op de fiets die kant op gegaan.
Onderweg op de fiets nog een kleine warming up gedaan maar daarna nog ruim 30 min moeten wachten dus dat was niet zo heel zinvol. Geprobeerd om zo lang mogelijk in de schaduw te blijven, Stijn heeft zelfs nog ergens een paraplu vandaan getoverd om ons een beetje uit de zon te houden. Daarna was het tijd om ons te melden en op te stellen voor de proloog. Iedere 20 sec vertrok er een team en om 11:06:20 waren wij aan de beurt. Het plan was om rustig te starten en dan naar het einde proberen te versnellen op de lange klim. Het rondje wat we moesten rijden was 20 km en 650 hm. Ons plan is niet helemaal gelukt. Jeremy was iets te enthousiast van start gegaan. Al vrij snel na de start zijn we wel ons goede tempo gaan rijden. Het liep lekker en Jeremy bepaald het tempo op de klim en ik hielt hem uit de wind op de vlakke stukken. Zo kunnen we als team onze snelste tijd neerzetten. Dit hebben we zo ook gedaan in de Swiss Epic in 2024.
Onderweg hebben we verschillende teams ingehaald en zijn we zelf ook een aantal keer ingehaald. We hebben iedereen gewoon laten rijden en hebben ons eigen ding gedaan. Onderweg zijn we nog door wat wijnranken gereden en toevallig stond Stijn daar te filmen. Dit zie je ook terug in de video. Ze hadden het ons niet makkelijk gemaakt door de start om 11 uur in de brandende zon. Onderweg werd het meer dan 40 graden. We hebben dus best een beetje afgezien. Maar eenmaal bij de lange klim aangekomen wisten we dat het er bijna opzat nog even naar boven en dan vliegen naar beneden. De klim was niet super stijl maar had wel heel veel haarspeldbochten die wel heel stijl waren. In ongeveer 11 min zijn we naar boven gereden. Toen nog een hele mooie singletrack afdeling en naar de finish. Na 1 uur en 7 min waren we binnen op plek 85 bij de masters. In deze categorie doen er 209 teams mee. Dus wij zijn zeer tevreden over het resultaat.
Daarna de hele auto nog ingepakt omdat de bagage en de fietsen erin moesten. We hadden namelijk nog een rit van bijna 2,5 uur voor de boeg naar Montagu waar de volgende etappe start.
Stijn heeft ons weer veilig op de plaats van bestemming gekregen. We zitten in een heel mooi huisje om een klein half uurtje van Montagu in de middel of nowhere maar met een super mooi uitzicht en zeer vriendelijke mensen. Wij kunnen Wendy’s Cottage in Montagu dan ook zeker aanraden.
Ook moesten we op tijd naar bed wat de morgen starten we al om 6.50. Dat betekend om 4 uur de wekker. Maar hierover morgen meer.

