Zuid Afrika dag 11
19 maart 2026 - Caledon, Zuid-Afrika
Het wordt bijna een gewoonte hier maar ook vandaag ging de wekker om 4 uur. We moeten namelijk een half uur rijden van ons verblijf in Caledon naar Greyton waar de start is. Daarbij kwam vandaag ook nog de uitdaging dat we er voor 6:45 moesten zijn omdat de weg dan dicht ging. De weg naar de start was namelijk onderdeel van het parkoer van vandaag en de profs starten om 7:00 uur. Dan moest de route vrij zijn van verkeer.
We hebben rustig ons ontbijt naar binnen gewerkt en zijn op tijd vertrokken. Het was een hele karavaan die vanuit hier over gravelwegen naar Greyton reed. Met heel veel stof in het donker was dat weer eens wat anders. Stijn heeft ons allemaal weer veilig en op tijd aan de start gekregen. Daar hebben Jeremy en Mark de fietsen opgehaald. Nog even snel een check van de achterband gedaan die gisteren is vervangen. Deze was nog mooi hard dus geen probleem voordat we van start konden.
Nog even snel de start van de elite heren gekeken voordat het tijd was om op te stellen in startblok E. We stonden mooi vooraan in het startblok en konden mooi meerijden op het eerste snelle stuk. Daarna begonnen de singletracks en hebben we ons eigen tempo gekozen. Dit ging goed met een aantal stijle klimmen over singletrack was dit ook de beste keuze achteraf. Net voor het eerste waterpunt was er na een singletrack afdaling een stuk met hele diepen water geulen. Dit ging voor ons goed maar hier zijn een aantal mensen gevallen en ook een aantal wielen gesneuveld. Gelukkig zijn wij er zonder kleerscheuren doorheen gekomen.
Op de volgende lange klim hoorde Mark iets aan zijn fiets wat een heel raar geluid maakte even snel gestopt om te kijken wat het was maar we konden het niet vinden en alles werkte verder prima. Dus snel weer door. In het hoofd blijft dat toch nog malen wat het dan kan zijn dus tussen dit en het volgende waterpunt was niet Mark zijn beste deel. Maar we hebben lekker doorgereden en afgezien op de klimmen en genoten van de afdalingen.
Onderweg moesten we de weg oversteken waar Stijn ons stond aan te moedigen. Hij stond hier al even en had een leuk gesprek gehad met agent van Wijk vertelde hij. Dit was een agent uit Kaapstad die als vrijwilliger hier nu aan het werk was. Hij had ook familie in Nederland. Toen we Stijn gepasseerd waren volgde al snel waterpunt 3, hier toch even door de fietsenmaker naar de fiets van Mark laten kijken. Bleek dat er een boutje van de remschijf was losgelopen. Gelukkig zat die vast met 6 boutjes dus dat was niet z’n probleem.
Omdat de kop een beetje beschadigd was deze niet terug erin gedraaid. Maar met 1 boutje minder naar de finish gereden. Dit ging prima en het gevoel was dit laatste deel van de etappe ook een stuk beter omdat nu bekend was waar het vandaan kwam. Op de klimmen hebben we nog lekker doorgereden en met een mooie singletrack afdaling hebben we de dag afgesloten.
Aan de finish het normale ritueel van fiets laten poetsen, eten, drinken en uitrusten. Daarna nog snel even langs de fietsenmaker om een nieuw boutje te halen. Deze kregen we gratis wat heel vriendelijk was. Daarna boutje erin en naar het verblijf.
’S avonds nog gezellig wat gegeten en nu snel naar bed want morgen staat de Queen Stage op het programma 134 km en 2750 hm. Dat gaat afzien worden. We staan nu 65ste in het klassement bij de Masters van de 209 teams die hier zijn gestart. Er zijn er nu nog 177 in competitie.
Foto’s
1 Reactie
-
Ria:21 maart 2026Succes morgen volgens mij de laatste dag.🚲🚴🏿♂️🚵






