Zuid Afrika dag 8

17 maart 2026 - Montagu, Zuid-Afrika

Vanmorgen om 4 uur ging de wekker in Wendy’s Cottage in Montagu. Gisteravond kregen we bericht van de organisatie dat de start vervroegd was ivm de voorspelde warmte. Daarom zaten we om 4 uur al aan ons ontbijt. Het was een klein gevecht om alles naar binnen te krijgen omdat we niet echt honger hadden op dit tijdstip maar zonder brandstof loop de motor niet dus moesten we eten. Daarna de fietsen in de auto geladen en om 5:30 vertrokken we naar de start. Dit was ongeveer een half uurtje rijden.

Aangekomen bij de start heeft Stijn de auto geparkeerd en hebben we alles uitgeladen. Jeremy en Mark zijn toen vertrokken naar de start. Alleen waren ze vergeten tegen Stijn te zeggen waar dat was. Dat was niet zo handig. Maar gelukkig heeft Stijn ons wel gevonden. Nog even snel de SOS tracker opgehaald. Deze moeten we verplicht meenemen iedere dag zodat de organisatie kan zien waar we zijn en we indien nodig een noodsignaal kunnen versturen. Als we dit doen komt er zo snel mogelijk hulp naar ons toe. Heel erg veilig en geeft een gerust gevoel als je fietst in de middel of nowhere.

Om 6:50 klonk voor ons het startschot vanuit vak F. Na de start van ieder vak is er een pauze van 2,5 min voordat het volgende vak vertrekt. Toen vak E vertrokken was mochten wij vanuit het vak waar we stonden opgesteld naar de startlijn verplaatsen. Daar ging etappe 1 dan echt beginnen. We stonden redelijk vooraan in ons vak dus konden mooi vooraan in het peloton de eerste kilometers doorkomen. Bij een marathon in Nederland of elders in Europa is de start vaak over asfalt of verharde wegen. Hier gingen we meteen offroad en ook al vrij snel een aantal single tracks. Dit is mountainbiken zoals mountainbiken bedoelt is. We hadden vandaag 90 km te fietsen en hiervan was 50 meter asfalt. Dit was alleen omdat we een paar keer een weg moesten oversteken.

IMG_4093

Onderweg waren er verschillende waterpunten waar de organisatie ons voorzag van voldoende drinken en eten. We kwamen niks te kort. Ook Stijn had zijn weg naar de waterpunten gevonden om ons aan te moedigen. Drinken aangeven is in de Cape Epic niet toegestaan dus kon Stijn filmen hoe wij voorbij kwamen. En Jeremy en Mark konden zwaaien naar Stijn. Onderweg hebben zowel Mark als Jeremy een paar mindere momenten gehad, het was ontzettend warm. Op het warmst soms 42 graden. Maar we zijn de etappe goed doorgekomen en konden op het einde nog lekker doorrijden. Met een sterke finish waren we na ongeveer 5 uur en 40 min klaar met etappe 1.

IMG_2365IMG_2366

Daarna begon meteen het herstel. We hebben onze fietsen afgegeven zodat deze gepoetst konden worden en zelf hebben we gegeten en gedronken. We kregen een warme maaltijd aangeboden en brood, wraps, chips en brownies. Van alles zoveel als we wilden hebben. We hebben dus iets meer gepakt zodat ook Stijn wat te eten had. Top geregeld allemaal.

IMG_2369IMG_4096

Daarna de fietsen opgehaald in de Bike parking en alles weer in de auto. We zijn weer terug gereden naar het huisje om te douchen, eten en te slapen. In de avond nog een potje pesten gespeeld wat we Jeremy hebben geleerd. Daarna was het tijd om oprijd te gaan slapen. Morgen weer vroeg dag.

Foto’s

Jouw reactie