Zuid Afrika dag 10
18 maart 2026 - Caledon, Zuid-Afrika
Vannacht is de stroom in ons appartement weer uitgevallen omdat de batterij leeg was. We zijn gisteren vergeten om de airco op tijd uit te zetten dus mogelijk is dat een van de oorzaken. De eigenaar heeft zich al meerdere malen verontschuldigd hiervoor. Maar ontbijten met een zaklamp van de telefoon met een glas erop heeft ook wel iets gezelligs. De eigenaar heeft nog wel een wasje voor ons gedaan zodat we weer met schone kleren de fiets op kunnen.
De wekker ging weer heel vroeg vandaag. Om 4 uur begon het alarm weer te piepen en was het tijd om te gaan ontbijten. Dit was weer zo vroeg omdat vandaag en etappe van 140 km op de planning stond. Hierdoor was de start vroeger dan op andere dagen. Wij mochten starten vanuit startblok E om 7:20 uur. We waren ruim op tijd bij de start dus konden ons rustig voorbereiden. Stijn stond al klaar op de startlijn om ons vertrek op de gevoelige plaat vast te leggen.
Na de start van de eerste 10 km alleen maar asfalt. Dus rustig in de groep gezeten en ons laten meerollen en op deze manier zoveel mogelijk energie te besparen. Dit is heel goed gelukt net voordat we de singletrack opdraaide konden we naar voren schuiven en zijn als 2 en 3 de singletrack opgedraaid. Vanaf hier was het 60 km op en af met de nodige korten klimmetjes. We konden hier mooi voor in de groep blijven rijden. Maar helaas rond km 50 hadden we pech, Mark had zijn achterband lek gereden. Dit hebben we onderweg kunnen maken eerst met 2 pluggen maar een kilometer later was de band weer zacht. Nog een plug erbij en toen bleef het gat dicht en konden we door naar de finish.
Dit gebeurde alleen op een hele ongelukkige plek, bijna aan het einde van alle korte klimmetjes en net voor een heel lang stuk met brede gravelwegen. Op deze wegen was je met een groep echt in het voordeel. Wij reden hier helaas alleen. Iedereen die we inhaalde reed net niet hard genoeg. Dus heeft Mark hier heel veel kopwerk gedaan om toch zo snel mogelijk naar de finish te rijden. Terugrijden naar de groep was geen optie. Dan zouden we onszelf helemaal over de kop rijden. Daarvoor duurt de Cape Epic nog veel te lang.
Bij het waterpunt net over de helft hebben we Stijn nog even gezien. Die konden we hier alvast vertellen dat we een lekke band hadden gehad. Gelukkig is de band wel hard gebleven en zijn we steady naar de finish gereden. Na wat te hebben gedronken en gegeten hebben we snel Mark zijn band vervangen en bij de fietsenmaker hier wat latex en lucht in laten doen. Dus dat staat allemaal weer klaar voor morgen.
Voor ons was het tijd om naar ons Guest House te gaan. Hier hebben we 2 prima kamers waar we met z’n drieën kunnen verblijven. Na het douchen nog even wat boodschappen gedaan voor het ontbijt en daarna zijn we in een restaurant nog een hapje gaan eten. Na het eten schijf ik deze blog nog even en dan is het tijd om te gaan slapen. Morgen namelijk etappe 5.



