Zuid Afrika dag 4
13 maart 2026 - Durbanville, Zuid-Afrika
Iedereen heeft goed geslapen onze eerste nacht in Durbanville. De wekker ging wel al vroeg omdat Jeremy en Mark al om 7 uur op de fiets wilden zitten. Dit omdat het ook vandaag weer rond de 40 graden zou worden was dat natuurlijk geen dom idee. Dus om 6 uur aan het ontbijt en om 7 uur reden we de deur uit. Of toch bijna, eenmaal beneden met de lift kwam Mark er achter dat hij zijn helm en bril nog boven had liggen. Dus even snel terug en toen konden we vertrekken.
We zijn vertrokken en hadden een mountainbike route gepland door de omgeving waarbij we langs Meerendal Whine Estate kwamen waar de start van de Cape Epic is. Toen we daar aankwamen bleek dat we ook hier op het terrein gebruik konden maken van de aangelegde trails tegen een kleine vergoeding. Dus hebben we besloten om dit te doen ipv de eerder geplande ronde. Zodat we een beetje een idee hadden van wat ons op zondag met de proloog te wachten staat. Die is namelijk op dit zelfde terrein. Bij de bewaking ons dagticket gekocht en we konden gaan. De routes bestonden uit gravelwegen en aangelegde singletracks. Was heel leuk fietsen hier op een harde ondergrond en fijn grind. Er waren 3 verschillende routes variërend van 5 tot 17 km. We hebben hier ruim 2 uur rond gereden op de verschillende routes en hebben ook de Stairway to Heaven beklommen. Deze klim is ook de langste klim in de proloog van zondag dus dat was wel fijn.
De singletrack afdaling was ook een feest om te rijden. Nog even een stuk door de wijngaarden gereden en toen waren we weer terug bij het begin. We hebben nog even iets gegeten en gedronken bij Meerendal Whine Estate, fietsen konden in de speciale fietsenstalling en we kregen van de beveiliging zelfs een slot. Super goed geregeld allemaal. Na het drankje zijn we op de fiets weer terug gereden naar Durbanville wat ongeveer 15 minuten rijden is. Dus daar waren we zo. Stijn heeft de ochtend lekker zijn eigen ding kunnen doen. Nadat iedereen was opgefrist hebben we nog even wat gegeten voor lunch en zijn we in de auto gestapt naar Kaapstad.
We gingen namelijk naar de Tafelberg om daar naar boven te gaan. Dit was een uurtje rijden vanuit Durbanville. We hadden online al kaartjes gekocht voor de lift naar boven, dus konden de auto parkeren en meteen naar de lift lopen. Hier konden we meteen doorlopen en instappen, dat was een meevaller. In de lift stonden we met een groep waarvan waarvan iemand jarig was dus met de hele lift hebben we gezongen. Boven op de Tafelberg hebben we een rondje gelopen met een heel mooi uitzicht over Kaapstad en omgeving. Is wel een raar gezicht dat boven op de berg alles plat is, totaal anders dan in de Alpen bijvoorbeeld. Tijdens de wandeling kwamen we de groep tegen waarvan iemand jarig was, Stijn heeft voor hun een foto van de hele groep gemaakt. Daarna mocht hij zelf met de groep op de foto. Hopelijk kunnen jullie hem vinden op de foto.
Daarna was het tijd om weer naar beneden te gaan een aan de terugrit naar Durbanville te beginnen. Maar eerst zijn we nog even gestopt bij Waterfront om een ijsje te halen en boodschappen te doen. Eenmaal terug in het appartement heeft Jeremy weer heerlijk gekookt, heeft Mark de fietsen gepoetst en Stijn gewerkt aan de video. We hebben heerlijk gegeten en daarna nog even een spelletje gedaan. We hebben Jeremy het kaartspel Pesten geleerd. Dit ging heel goed hij heeft ook de meeste potjes gewonnen vandaag. Dus misschien morgen maar een ander spel spelen. Was weer een mooie dag op naar meer avonturen.
Foto’s
1 Reactie
-
Sjak:14 maart 2026Spectaculair uitzicht op de Tafelberg, gaaf om te zien!









