Laatste dag in Zuid-Afrika

4 november 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Er is een dag van komen en de dag van gaan is nu gekomen. Vandaag onze laatste dag op Zuid-Afrikaans grondgebied. Na vandaag zit de vakantie erop.

De dag begon vandaag weer erg vroeg om 4.45 om precies te zijn. We begonnen wederom met koffie en rusk. Rusk is een Zuid-Afrikaans koekje wat ze bij de lodge zelf maken. Daarna begin om 5.30 uur aan onze laatste Game Drive. Al vrij snel hadden we een kudde olifanten in beeld. Na ze gezien te hebben ging de turbo erop om voor de groep te komen zodat we mooie foto’s konden maken. En dat is gelukt.

9EE77550-9490-490B-981D-951CEFD3A46A E56C4559-45FF-4C92-B9F8-11CCCCA0933C

F6F25600-CBB7-49C3-AFEC-D1D8B341C7DB 7BAFA883-87C3-4868-BA76-9BEAA15B5A68

Vervolgens zijn we doorgereden en hebben we ook de hippo van gisteren weer gezien maar nu in het water. Dan zie je niet zo veel van het beest helaas. Natuurlijk zijn we ook vandaag weer de nodige impala’s gepasseerd, de Ranger noemt dit het fastfood van de bush. Een soort Mc Donalds voor roofdieren.

Op de zoektocht naar het luipaard nog een andere kudde olifanten gezien. Daarnaast nog een paar steenbokken, koedoes en een waterbok. En ook vandaag kwamen we de leeuwen weer tegen lekker liggend in de schaduw. Helaas geen hyena’s en gieren meer bij het kadaver. Hier was inmiddels niks meer van over alleen maar botten.

E084B977-3F96-41FB-AF40-823A7554BC51 50B738F6-1A42-47E0-A590-95EE01817B0D

E4AF98B7-5EF1-489C-B840-BC41B22022BE B1B99F9A-465C-48C1-91C2-FFEC2807C453

Helaas geen luipaard gezien vandaag maar wel weer een hele mooie Game Drive  gehad. Bij terugkomst snel het ontbijt op want we moeten vertrekken we hebben een vlucht te halen. Snel nog even douchen en tassen inpakken.

Na de sleutel ingeleverd te hebben zijn we begonnen aan de weg naar Johannesburg. De eerste 50 km waren over gravel met heel veel gehobbel. Maar de Renault Duster heeft zich goed gehouden. In totaal was de rit 6 uur. Onderweg nog een lekkere steak en burger gegeten om de vakantie af te sluiten.

Om 17 uur waren we op het vliegveld en hebben we de auto ingeleverd. De medewerker heeft ons nog afgezet bij de terminal omdat we zoveel bagage bij hadden. Daarna inchecken en door de veiligheidscheck en paspoortcontrole.

Hierna snel nog deze blog schrijven en de film uploaden voordat we vertrekken.

Zondag zijn we weer in Nederland.

Klik hier voor de film.

1. Annie:
    4 november 2017
    Heel mooi weer, wat hebben jullie veel gezien!
    Goede reis en tot zondag! 👍👍👋
  2. Sjak:
    Mooie afsluiter Mark en Stijn! Een goede terugreis toegewenst en tot snel! 👍🏻🍀
  3. Jan & Geja:
    4 november 2017
    Mooi gedaan Stijn. Zorg dat je erbij bent als Mark ooit de JoBerg2c rijdt.
    Met deze link kom je om mijn mtb-blog terecht;
    En Mark laat het me weten als je ooit de Joberg doet, je hebt mijn email
    Grtjs van "Ikea" en Jan
  4. Ikea:
    4 november 2017
    En van een wallevis in het water zie je ook niet veel 🤗
  5. Twan:
    4 november 2017
    Bedankt voor het delen van de mooie foto’s films en tekst !!!

En nu snel naar huis samen 😉👍
  6. Annelieke:
    5 november 2017
    Super leuk!! Jullie hebben echt een gave vakantie gehad! En goede reus!!
  7. Hefziba:
    5 november 2017
    Wat hebben jullie een gave vakantie gehad! Ik heb genoten van jullie avonturen, foto's en filmpjes. Dat wordt afkicken, voor zowel jullie als voor mij!