Een dag op safari in Hluhluwe

29 oktober 2017 - Hluhluwe, Zuid-Afrika

Om 4.45 opstaan is toch wel erg vroeg kunnen we jullie vertellen. Maar na een bakje koffie en een muffin kun je er wel tegen voor een safari van ongeveer 3 uur. We zijn om half 6 vertrokken met dezelfde groep als gisteren. Bij vertrek werd er verteld dat er gisteren een groep olifanten is gezien dus die kant gingen we op.

FE0F5B36-7A71-4DA2-8126-B9D22FB326F0

Na een stukje rijden zagen we de eerste dieren alweer zoals een aantal giraffen, wilde varkens, impala’s en injala’s. Maar een stuk verder op de route kwamen we 3 witte neushoorns tegen. Twee vrouwtjes met een kalf. Deze lagen langs de weg en toen wij stopte stonden ze op en staken ze over. Die waren heel dicht bij. Heel bijzonder om dat te zien.

14BDB69A-DE95-4D2C-9725-2CE01C8E0686 FCC9CCB3-0AAF-41EE-9DF6-F564A029127E

Nadat we hier even hebben stilgestaan reden we weer verder. Onderweg nog diverse vogels, apen en antilopen gezien. Maar ook een vers aangevallen injala. Deze was voor het grootste deel opgegeten door een cheetah. Deze lagen met 2 of 3, was lastig te zien, een stukje verder in de stuiken bij te komen van het eten.

C89E487E-625F-4EE6-914A-BAB07A848413 87C64F9D-16C6-4788-A720-99E82CF6642B

Daarna zijn we langzaam aan de terug weg begonnen. Tijdens het laatste stuk nog 2 keer een gnoe gezien. Toen was het genoeg geweest en was het tijd voor het ontbijt.

67AF906E-2775-4E35-804D-E8C65A818528

Heerlijk ontbeten in de lodge om daarna terug naar onze kamer te gaan om nog even uit te rusten. Na een dutje gedaan te hebben was het na een heerlijke douche al weer tijd voor de lunch. Na de lunch zijn we nog even vogels gaan spotten bij de Bird Hide hier op het terrein. Om vervolgens ons te verkleden om te vertrekken voor de middag safari.

97DD3166-21E0-411F-9B90-AA1AACF45C69

Om 16 uur vertrokken we alweer voor onze laatste avond safari in Hluhluwe. Het plan was om olifanten te zien. Er was bekend waar deze ongeveer zouden zitten dus gingen we die kant op. Vooraf werd al wel gezegd dat het een lange rit zou zijn. Maar eerst zijn we richting de plek gereden waar we vanmorgen het kadaver van een injala hadden zien liggen. Onderweg daar heen nog enkele giraffen, kudu’s, impala’s, injala’s en wilde varkens gezien. Van het kadaver waren nu alleen de botten nog maar zichtbaar, alles was opgegeten door diverse dieren.

Daarna hebben we koers gezet naar de olifanten. De rit hierheen was lang en hobbelig maar het resultaat was dat we ze gevonden hebben. Het begon met enkele pootafdrukken maar daarna kwam de kleine kudde olifanten in beeld met daar in de buurt een stier. Machtig mooi om de beesten zo door hun natuurlijke omgeving te zien lopen. Heel bijzonder. Na het zien van de olifanten moesten we meteen weer terug om voor het te donker weer uit de bergen te zijn.

21A59D21-DBD6-4537-A93A-70DD3DE77FFA E5EEACCC-46EA-4740-ABCE-8F456575C758

Onderweg terug nog een groep giraffen naast de weg zien staan. Maar het toetje was tot het laatst bewaard. Net voor we terug kwamen hebben we in het donker nog een leeuw gezien. Echt geweldig.

3F79637F-D4CC-4FED-A2FC-D6373A480349

Bij terugkomst stond het eten al op ons te wachten. Weer hebben we heerlijk gegeten. Dit keer aan een tafeltje bij het kampvuur.

Een super mooie dag gehad en nu 4 van de Big 5 gezien. Alleen het jachtluipaard nog te gaan. Hopelijk zien we die morgenvroeg. Tijd om te gaan slapen nu. Morgen om 4.45 weer de wekker voor de laatste safari hier.

Klik hier voor het filmpje.

1. Sjak:
    29 oktober 2017
    GAAF!!! Fijn dat jullie in ieder geval veel hebben kunnen spotten! Veel plezier nog verder!
  2. Annie:
    29 oktober 2017
    Wat is dat super om die dieren in hun natuurlijke omgeving te spotten!
    Morgen weer veel succes en plezier natuurlijk! 👍😃
  3. Huub:
    29 oktober 2017
    Topteam. Topprestatie samen jongens! Sportief en ook beeldmateriaal. Nu pas begonnen met jullie verhalen. Gaaf! Geniet nog lekker van de tijd daar.
  4. Ria vennix:
    30 oktober 2017
    wat een mooie fotos mark nog veel plezier samen