Laatste safari Hluhluwe en op naar Swaziland

30 oktober 2017 - Mbabane, Swaziland

Deze morgen stonden we weer om 4.45 op om aan onze laatste safari op de Rhino River Lodge te beginnen. Om 5 uur even een bakje koffie gedronken samen met de andere gasten. We gingen opzoek naar leeuwen en jachtluipaarden. Maar deze hebben we helaas niet gevonden. Wel weer veel impala’s, injala’s en wilde varkens. Ook hebben we veel verschillende vogels gezien.

Vrij snel kwamen we al een aantal giraffen tegen en op een afstand zagen we een kudde buffels. Na een stukje rijden hebben we ook nog een aantal koedoes gezien. Vervolgens zijn we naar een drinkplaats gereden waar we nog een aantal hippo’s en 2 krokodillen hebben gezien.

42128839-102E-436E-99C0-56296E5EDC03 574FFED3-EE71-47E7-AB08-DA6AB9F8226D

Tijdens de terugweg kwamen we ook nog een olifant tegen die op zijn gemak wat stond te eten. Deze konden we echt heel mooi zien. Daarna hebben we nog enkele gnoes en zebra’s gezien voordat we terug waren.

DE01A450-590B-414D-94AC-65D0F7E001E1 2F1D2EE4-C3C1-4979-ACD8-0A0D82670DBE

Bij terugkomst stond het ontbijt alweer op ons te wachten. Dit was net als de andere dagen prima in orde. Na het ontbijt hebben we onze tassen ingepakt en was het tijd om te vertrekken. De sleutels ingeleverd bij de receptie en nog even gedag gezegd bij onze Ranger die de safari’s begeleid heeft. Toen begon onze eigen mini safari, het was nog 5 km rijden door het gebied voordat we bij de poort waren. Hier hebben we nog wel wat dieren gezien maar geen die we nog niet eerder gezien hadden.

Tijd om de N2 op te rijden richting Swaziland. Dit ging zeer voorspoedig en we waren vrij snel bij de grens. Hier moesten we een ambtelijke molen door wat eigenlijk nergens op slaat. Eerst bij de ingang kregen we een briefje met het merk en kenteken van de auto. Daarna binnen bij 2 verschillende loketten een stempel halen op dit briefje en dit bij de uitgang inleveren en we waren Zuid-Afrika uit. De volgende horde was Swaziland inkomen, hier dezelfde methode alleen moesten we hier nog 50 rand betalen. Uiteindelijk waren we hier nog vrij snel doorheen omdat het niet druk was.

De rit ging verder richting de hoofdstad van Swaziland, Mbabane. Je kunt wel heel goed zien dat het hier veel armer is allemaal. Veel kleine hutjes en weinig verharde wegen. Naarmate we dichter bij de grote steden kwamen zag je de huizen groter worden en zie je ook iets meer welvaart. Ons hotel ligt net buiten de hoofdstad en we zijn hier rond 15 uur aangekomen.

Eerst maar eens even afkoelen in het zwembad en daarna een hapje eten. Na het eten hebben we onder het genot van een pilsje nog even zitten kaarten.

Al met al een prima reisdag. Morgen gaan we verder richting Hazyview.

Klik hier voor het filmpje

1. Sjak:
    31 oktober 2017
    Heel gaaf en bijzonder om die dieren zo in het wild te zien! Veel plezier met de verdere reis!