Een dag op safari bij Elephants Plain Game Lodge

3 november 2017 - Sabie Park, Zuid-Afrika

Om 4.45 opstaan blijft toch erg vroeg. Ondanks dat we het al een aantal keren hebben gedaan zal het niet heel snel wennen. Om 5 uur werd er op de deur geklopt op te controleren dat we wakker waren. Natuurlijk waren we dat. Op naar een bakje koffie voordat de Game Drive begon.

Vandaag gaan we jullie een kleine cursus Afrikaans geven, bij alle dieren zullen we ook de afrikaanse naam vermelden als we deze weten. Tijd om te vertrekken. Zodra we op weg waren zagen we al vrij snel een aantal bavianen (bobbejaan) gevolgd door een waterbok (waterbok). Weer een stukje verder stak er een gewone duiker (gewone duiker) over dit is een kleine soort antilopen en geen man in een raar pak. Op een wat meer open plek kwamen we nog een eenzame gnoe (blouwildebees) tegen.

7CBC463E-A7BF-488D-AB42-D1FB482C9E5A

We zijn daarna naar een drinkplaats gereden en hier zaten een aantal nijlpaarden (seekoeien) in het water. Boven in een boom vlak bij het water zat nog een visarend. Na nog wat rond rijden hebben we ook nog een aantal koedoes (koedoes), zebra’s (sebra’s) en een gewone duiker (gewone duiker) gezien.

FD7D4F70-5351-4B57-B378-762D7162245E

Op eens praten de Ranger en de Spotter even en daarna is het vol gas ergens heen. Het leek wel of we de Dakar rally aan het rijden waren. Alleen dit was al erg leuk. Na een flink stuk rijden waren we er. Ze hadden gehoord dat er leeuwen (leeu) met pups zaten bij het kadaver van de buffel (buffel). Dit bleek te kloppen. Heel mooi om de kleine leeuwtjes zo te zien. Ook erg mooi om te zien wat er nog van de buffel over was. Alleen wat stonk het daar zeg. Ook de gieren zaten hier al te wachten tot de leeuwen klaar waren met eten.

DFFB7EEB-19D6-4874-AA6D-F1ABE420CA18 00323007-A84E-4C28-98FD-51BD427D4DCB

Hier hebben we een tijdje staan kijken en daarna zijn we weer richting de lodge gegaan maar niet voordat we nog even een olifant (olifant) tegen kwamen op de landingsbaan hier in het bos. Dit was een mannetje met 5 benen of met 2 slurven. Daar zijn we nog niet helemaal uit.

1BEFD472-1D12-4E71-A831-14D4DCC69376 03265724-F8CB-4B92-99A8-C18BEB7C85F0

Na terugkomst in de lodge stond er een heerlijk ontbijt op ons te wachten. Waar we weer van genoten hebben. Na het ontbijt was er nog een Bushwalk samen met de Ranger. Hiervoor vertrokken we te voet met een groep gasten en 2 rangers. Een van de rangers had natuurlijk een groot geweer bij voor onze veiligheid. Zodra we de poort uit waren hoorden we al olifanten. We moesten stil zijn en rustig achter elkaar lopen. De olifanten hebben we vanaf een afstand kunnen zien. We zagen nog sporen van verschillende dieren en kregen hier ook uitleg over. Na een uurtje waren we weer terug.

We hebben daarna nog even kunnen relaxen voordat om 14 uur de lunch werd geserveerd. Deze was net als gisteren heerlijk. Daarna nog even gezwommen in het zwembad en om 16 uur weer onderweg voor de Game Drive.

Tijdens de Game Drive deze keer als eerste een hyena (strandwolf) gezien en erg veel buffels. Deze hebben we wel op 3 verschillende plekken gezien. Daarna waren we opzoek naar de neushoorn (witrenoster). Toen we deze gevonden hebben was er opeens een enorm gesis te horen. We hadden een lekke band. We moesten allemaal uit de auto en binnen 5 min was het wiel gewisseld. Toen dat gebeurt was kwam er van de andere kant een neushoorn aangelopen. Dit was een mannetje die zijn territorium aan het markeren was. Deze konden we heel goed zien.

81C8A698-D5BF-4388-ACEC-3D8DE3B729FA 4AA2ED51-AF22-4220-9733-6140B35137A2 E76C9C42-F618-4A31-9EF0-36ABA9CA561B

Hierna zijn we onderweg gegaan naar het kadaver van de buffel om te kijken wat hier nog van over was. Onderweg nog een lopende nijlpaard gezien bij een mooie zonsondergang.

48826961-401F-47F5-8B2D-ED0012B974DC

Aangekomen bij het kadaver waren de leeuwen nog steeds aan het eten wel met een stuk of 10. Ze waren wel een beetje aan het vechten met elkaar omdat er niet veel meer over was.

87259698-1087-49EA-9E02-2F584F3F5F17

Als laatste zijn we nog bij een plek geweest waar de hyena’s verbleven. Onderweg zag onze spotter nog een kameleon. Na hier gestopt te zijn doorgereden naar de hyena’s. Deze hebben we ook gezien samen met 3 jongen. Hier was het al donker dus dat maakt het nog bijzonderder.

ADA3CA8F-288F-4A87-969E-FF3BEAAAB6C1 9D6D938E-FD1A-41A7-BCAD-6461E3F4786C

Bij terugkomst nog wat uitleg gehad van de Ranger over de sterren. Hierna was het tijd voor het diner. Vandaag stond er een braai op het menu. Heerlijk.

Nu de blog schrijven en video maken en daarna snel slapen. Morgen nog een Game Drive en daarna naar het vliegveld. Want we moeten weer richting Nederland.

Klik hier voor het filmpje

1. Annie:
    3 november 2017
    Wat een mooi verhaal en filmpje weer jongens. Super om te lezen en te zien.
    Morgen nog een keer genieten en dan hele goede reis terug naar huis! 😃👍